Tuesday, April 26, 2011

tatkala gadis ini berjalan kesedihan

akan ku ingat tarikh hari ini 26/4/2011..
tatkala aku meredah hujan lebat untuk smpai ke rumah.. aku dilanda badai,, ribut yang terpaksa ku harung.. kisah ini kutulis bukan utk menagih simpati tapi utk berkongsi cerita..
hari ni abah bagi rm50 untuk belanja smpai akhir bulan,, hati terkejut tp msti hikmahnya,, dari pagi aku x bertemu dgn mak <3 sbb mak kene pergi berubat..
aku dihantar oleh abah macam biasalah jawabnya.. aku belajar mcm biasa di skolah..
habis skolah aku pergi ke prpustakaan di ttdi,, bukan budak nerd tp sbb nk siapkan kerja yang dah lama aku tngguh... mungkin pulang sahaja aku dari dua kem yang telah aku hadiri berturu-turut itu mnyedarkan aku tntg masa..
dan sekarang baru aku sedar dan nmpak allah itu mnyayangi aku dan sntiasa mmberi peluang kepadaku unutk bertaubat atas segala apa yang aku lakukan,,
petng itu stelah pulangnya aku dari library, hujan tiba-tiba turun,, lebat yang amat,, aku tersentak dengan bunyi guruh dan kilat yang tidak berhnti2,,
aku pon snggahlah kat 7E.. beli payung,, nsib baik ade duit lebih sbb abah bg bnyak skit td,, pyung tu rm 13.. aku keluar je sume memandang,, ade yang pndang mngejek dan ada yang pandang simpati melihat aku,, seorng gadis kesejukan bermandikan hujan berjalan seorg diri di bwah hujan lebat.. gadis itu mungkin tidak tahu apa nasibnya kelak.. adakah akan dipanah petir,, adakah akan ditimpa pokok yang bakal tumbang bila2 masa sahaja,,
hatiku terkilan bila ada yang snggup mmbuka tingkap knderaannya dan mngejek aku yng sedang berjalan seorg diri smbil basah itu,, hatiku menangis,, tp aku tabahkan hatiku jua. aku slamatkan buku2 ku dari basah terkena hujan.. ku ubah posisi beg yg asalnya dibelakang brgnjak ke dada ku.. bgtu cntanya aku pda ilmu yg aku pelajari,,
smpai saja diterowong aku perasan air sudah menenggelamkan kasut ku,, ah sudahh,, jnganlah bnjir .. mm mana mak, adik abah nk balik.. di penamat trowong itu,, btul2 aku hndak keluar ranting kayu yg brcbang daun2nya jatuh di dpanku,, subhanallah,, astaghfiruullahh.. terima kasih ya allah kerna masih mmberi peluang kepadaku berjalan dengan elok tnpa dihimpap rantng sbesar lengan ku,,
aku smpai ke rumah dengan mnggigil..
tidak smpai 10 minit kmudiannya adikku yang brumur 13 tahun smpai ke rumah,, dia hebooh mncritakan air sudah ke paras pahanya,, masyaallah.. cpt nya? fikirku..

hatiku gundah apbila adikku mngatakan ada kereta yang tersanggkut disitu,, aku risau jika ibuku yng mnjadi mngsa....

mgkin ini saja nukilan yg mampu aku luahkan pda kali ini.. sekian,,

No comments: